Pepparkaka eller lussebulle?




Vad väljer du helst, pepparkaka eller lussebulle?
Eller går det att välja över huvud taget?

PS. Jag är väldigt sugen på att köpa en sån där döskallepepparkaksform. Vet någon var man kan få tag på en
sån? Döcool ju! DS.

Nej, för mig är det i alla fall ingen jul med bara pepparkakor. Då och då vill man variera sig lite, och vad passar då bättre än de härligt juliga och varmt gula lussekatterna? Personligen ska jag försöka baka ett par redan nästa vecka.




Här följer i alla fall ett recept på lussekatter!



50 g

jäst, färsk
100 g

smör, osaltat
0,5 l

standardmjölk
250 g

kesella, lätt
2 paket

saffran, (1 g till ett recept)
2 dl

strösocker
1,7 l

vetemjöl
1,5 dl

russin


bakplåtspapper
0,5 tsk

salt
Pensling:
2 st

ägg

Tillagning:
Receptet ger ca 30 - 35 lussekatter

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran och russin (spara lite till garnering). Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).

3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

5. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.

Recept lånat från tasteline!







Pepparkakshus kan verkligen trixas och fixas till i alla möjliga skepnader. Visst var det gulligt att sätta pokakatter på taket?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0